Δημόσια σχολεία καλύτερα από… ιδιωτικά

Δημόσια σχολεία που παραπέμπουν σε αντίστοιχα του εξωτερικού λειτουργούν στην Αθήνα

Εν έτει 2019 είναι κάπως αποκαρδιωτικό να γίνεται λόγος για δημόσια σχολεία στη χώρα μας που δεν έχουν τις βασικές υποδομές, δεν είναι σύγχρονα εξοπλισμένα ή δεν ακολουθούν τα πρότυπα των αντίστοιχων ευρωπαϊκών σχολείων. Και αν αυτός είναι ο κανόνας στην πλειονότητα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μέσης εκπαίδευσης, υπάρχουν και εξαιρέσεις που φωτίζουν τις σκιές της απαρχαιωμένης δομής.

«Η Παιδεία είναι η μεγαλύτερη επένδυση για το μέλλον μιας χώρας και τα σχολεία πρέπει να είναι αρωγός των μαθητών και μια σύγχρονη και δημιουργική κυψέλη γνώσης» είναι το γνωστό μότο όλων των κυβερνήσεων. Ένα τέτοιο σχολείο, σαν βγαλμένο από το μέλλον ή φερμένο από το εξωτερικό, είναι το 3ο Γυμνάσιο Κορωπίου. Καινοτόμο, καθαρό, με υπερσύγχρονο εξοπλισμό και μαθητές φανερά ενθουσιασμένους. Από το υπόγειο μέχρι και την ταράτσα τα πράγματα στο συγκεκριμένο σχολείο είναι εντυπωσιακά. Πρόκειται για ένα από τα 14 σχολεία που κατασκευάστηκαν με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα). Στο συγκεκριμένο σχολείο δεν υπάρχουν σκουπίδια, λερωμένοι τοίχοι και γραμμένα θρανία. Οι μαθητές φροντίζουν μόνοι τους το σχολείο να παραμένει καθαρό. Τα κτίρια του συγκροτήματος είναι εξοπλισμένα με υπερσύγχρονα μέσα, ενώ τα πάντα είναι μελετημένα με λεπτομέρεια. Υπάρχουν φωτοβολταϊκά, φωτοκύτταρα, βρύσες με διακόπτες χρονορροής, ειδικές τουαλέτες για ΑΜΕΑ, ζεστό νερό από τους ηλιακούς συλλέκτες, συστήματα προστασίας δακτύλων στις πόρτες και πολλά ακόμα, που εντυπωσιάζουν.

Πέρα όμως από την εμφάνιση και τα χρηστικά πλεονεκτήματα, το 3ο Γυμνάσιο Κορωπίου έχει και ένα ισχυρό… εσωτερικό. Στο σχολείο υπάρχει ένα πλήρες εξοπλισμένο εργαστήριο πληροφορικής, με 3D εκτυπωτή, εργαστήριο φυσικών επιστημών, καθώς και εργαστήρια τεχνολογίας, βιβλιοθήκη και αίθουσες καλλιτεχνικών. Πρόκειται για αίθουσες που καθημερινά χρησιμοποιούνται από τους μαθητές και κάνουν τα μαθήματα διαδραστικά και πολύ πιο κατανοητά.

«Δεν είμαι οικονομολόγος για να πω αν συμφέρει να εφαρμοστεί σε όλα τα σχολεία αυτό το σύστημα, αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Εκπαιδευτικά, δεν θα μπορούσα να φανταστώ κάτι πιο άρτιο. Οι μαθητές μπαίνουν από μόνοι τους στη διαδικασία να συντηρούν το σχολείο σε καλή κατάσταση. Θέλουν να μαθαίνουν, να δοκιμάζουν, να πειραματίζονται. Το σχολείο είναι στα χέρια τους και του φέρονται με σεβασμό. Το σχολείο μας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από σχολεία του εξωτερικού», τόνισε η διευθύντρια, Ελισάβετ Μερκούρη.

ΤΜΗΜΑ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ

Ένα άλλο σχολείο που αλλάζει τον κα-νόνα που θέλει τα δημόσια σχολεία να υστερούν σε σχέση με τα ιδιωτικά είναι και το 5ο Λύκειο Βύρωνα. Κτιριακά δεν εντυπωσιάζει, αφού στεγάζεται σε παλιό κτίριο, ωστόσο παρέχει στους μαθητές δυνατότητες που τους βοηθούν να εξελιχθούν. Το σχολείο διαθέτει Εργαστήριο Ανοιχτών Τεχνολογιών, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της ΕΕΛΛΑΚ. Το Εργαστήριο έχει γοητεύσει τους μαθητές, οι οποίοι συμμετέχουν εθελοντικά στις δράσεις του και το επισκέπτονται και εκτός των ωρών διδασκαλίας. Ακόμα, υπάρχει τμήμα ρομποτικής και μάλιστα η υπεύθυνη καθηγήτρια όπως σημειώνεται εργάζεται και εκτός των διδακτικών ωρών προκειμένου να μυήσει τους μαθητές στον κόσμο της τεχνολογικής ανάπτυξης. «Ήταν κάτι άγνωστο για τα παιδιά στην αρχή, αλλά όταν ήρθαν σε επαφή με τη ρομποτική πραγματικά ενθουσιάστηκαν. Δεν είναι ένα μάθημα που συμπεριλαμβάνεται στο ημερήσιο πρόγραμμα. Έχουμε φτιάξει μια ομάδα hacker space και έχουμε στη διάθεσή μας ανοιχτό υλικό και λογισμικό και τα παιδιά είναι ελεύθερα να κατασκευάσουν ό,τι θέλουν» δηλώνει η καθηγήτρια Πληροφορικής Ελένη Ρόμπολα.

«Δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορεί να το εκφράσει η Τέχνη». Αυτό είναι το μότο του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου – Δραπετσώνας και είναι αναμφισβήτητα ένα σχολείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα καλύτερα σχολεία του εξωτερικού. Είναι και αυτό ένα από τα σχολικά κτίρια στην Αττική που κατασκευάστηκαν με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το σχολείο λειτούργησε πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2017 και παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς αποτελεί πρότυπο κατασκευαστικό έργο χάρη στις άρτιες υποδομές του. Δεν είναι μόνον ότι στο σχολείο οι μαθητές διδάσκονται εικαστικά, θέατρο και κινηματογράφο, χορό και μουσική, αλλά και το γεγονός ότι η ιστορικότητα του κτιρίου τούς εμπνέει δημιουργικά.

Ματίνα Σπυροπούλου
*** Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά