«ΒΟΑΚ» Ένα έγκλημα χωρίς τιμωρία..

γράφει η Δρ. Καλλιόπη Μπροφίδη
Υποψήφια Περιφερειακή Σύμβουλος με το συνδυασμό του Αλέξανδρου Μαρκογιαννάκη ΄΄Η ΚΡΗΤΗ ΜΠΡΟΣΤΑ΄΄ στο Νομό Ηρακλείου.

(ΕΡΝΤΟΓΑΝ: Χρεοκοπημένη, τελειωμένη χώρα η Ελλάδα, κοιτάξτε τους δρόμους και δείτε πόσο άθλιοι είναι..)

Στην υπόλοιπη Ελλάδα μειδιούν ειρωνικά για την ρήση αυτή του τούρκου δικτάτορα, σ΄εμάς όμως που ζούμε στην Κρήτη, μόνο πικρά χαμόγελα δημιουργεί, αφού αυτό που βιώνουμε καθημερινά δυστυχώς τον  επιβεβαιώνει πλήρως..

Αναφέρομαι στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, (ΒΟΑΚ), που αν και ανήκει στο Πρωτεύον Εθνικό οδικό δίκτυο, είναι στο μεγαλύτερο μέρος του, ένας σε κακή κατάσταση υπό σχεδιασμό (ακόμη) αυτοκινητόδρομος, με επικίνδυνες στροφές, στενό οδόστρωμα, που σε συνδυασμό με την παλαιότητα του, προβληματίζουν μαζί με τους ντόπιους και τα εκατομμύρια τουριστών που μας επισκέπτονται κάθε χρόνο. Επισκέπτες από την Ευρώπη, την Ρωσία και την Αμερική, δηλώνουν έκπληκτοι όταν διασχίζοντας τον ΒΟΑΚ, ενημερώνονται ότι αυτός αποτελεί το «εθνικό δίκτυο της Κρήτης», αφού ο λεγόμενος γι’ αυτούς αυτοκινητόδρομος, σε τίποτα δεν θυμίζει την πραγματική έννοια του όρου. Με έναν ΒΟΑΚ σε αυτό το μαύρο χάλι, θα υποδεχθεί φέτος η Κρήτη την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου;

Από τα συνολικά 310 χιλιόμετρα, έχουν αναβαθμιστεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο μόλις 41, τα περισσότερα περιφερειακά των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης. Τα υπόλοιπα, αποτελούν μέρος της υπάρχουσας «Εθνικής οδού» που κατασκευάστηκε στο μεγαλύτερο μέρος της την δεκαετία του ’60. Έτσι, η μέγιστη ταχύτητα που επιτρέπεται στα οχήματα σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ δεν ξεπερνάει τα 90 km/ώρα.

Η κακή κατάσταση του οδοστρώματος, η έλλειψη διαχωριστικών ανάμεσα στις δύο λωρίδες κυκλοφορίας και η ανυπαρξία φωτισμού, οδηγούν δεκάδες πολίτες στον θάνατο ή σε σοβαρούς τραυματισμούς. Κάθε νέο τροχαίο ξυπνά μνήμες από τα παλαιότερα, το κάθε ένα με τη δική του πικρή ιστορία. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ, από το 2009 έως το 2017, σημειώθηκαν στον ΒΟΑΚ 296 τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα, 141 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους, 77 τραυματίστηκαν σοβαρά και άλλα 280 άτομα ελαφρά.

Ο τραγικός αυτός απολογισμός, έχει μετατρέψει την υποτιθέμενη «Εθνική Οδό» της Κρήτης, που διασχίζουν καθημερινά χιλιάδες αυτοκίνητα,  σε τόπο θρήνου για δεκάδες οικογένειες. Ο διαβόητος ΒΟΑΚ, βρίσκεται στα μαύρα του τα χάλια. Παντού σπασμένη άσφαλτος, λάκκοι, “σαμαράκια” κι΄ό,τι άλλο αρνητικό μπορεί να φαντασθεί κανείς. Σα να μην έφθαναν όλα αυτά, έχουμε τώρα και τις μικρές και μεγάλες κατολισθήσεις, που από δύσκολα, κάνουν τα πράγματα εντελώς τραγικά! Δεν προλαβαίνουμε πλέον να μετράμε τα τροχαία δυστυχήματα και τους νεκρούς στην παμπάλαια, σπασμένη άσφαλτο του ΒΟΑΚ, με τον ανύπαρκτο φωτισμό και την έλλειψη διαχωριστικών ανάμεσα στις δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Στην Κρήτη, όλοι έχουν χάσει, είτε συγγενή τους, είτε φίλο τους, είτε γνωστό, από τροχαίο στον φονικό Βόρειο Οδικό Άξονα..

Κι΄ενώ η άσφαλτος εξακολουθεί να βάφεται με αίμα, οι αρμόδιοι συνεχίζουν να αδιαφορούν, καθώς οι δεσμεύσεις δεκαετιών για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ πέφτουν στο απόλυτο κενό. Η κυβέρνηση υποστηρίζει πως πολύ σύντομα θα εκδοθεί η προκήρυξη για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΒΟΑΚ, μια δέσμευση στο κενό, αφού δεν υπάρχει καμία απολύτως μελέτη σκοπιμότητας/βιωσιμότητας, στρατηγικός σχεδιασμός, καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Σ΄αυτά να προστεθούν η άγνοια του συνολικού αριθμού των υπό κατασκευή χιλιομέτρων, οι ανολοκλήρωτες απαλλοτριώσεις, αλλεπάλληλες καθυστερήσεις κι΄άλλες τόσες αλλαγές σχεδιασμού. Έχουν πλέον αντιληφθεί όλοι, ότι ο ΒΟΑΚ είναι στο μεγαλύτερο μέρος του προβληματικός και αποτελεί το «φλέγον ζήτημα» του νησιού, για το οποίο συχνά πραγματοποιούνται συσκέψεις των αρμόδιων φορέων χωρίς να φέρνουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ζητάμε από την πολιτεία την κατασκευή δρόμου, που θα κινούμαστε με ασφάλεια, χωρίς να θρηνούμε ανθρώπινες ζωές!